вівторок, 6 жовтня 2015 р.

До відома громадян та юридичних осіб
Порядок подання громадськими об’єднаннями відомостей про кінцевого бенефіціарного власника (контролера)
25 листопада 2014 року набрав чинності Закон України від 14 жовтня 2014 року № 1701-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів (далі-Закон № 1701-VII), яким внесено зміни до Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (далі-Закон № 755-IV) у частині розширення переліку відомостей щодо юридичних осіб, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі-Єдиний державний реєстр).
Зокрема, передбачено внесення до Єдиного державного реєстру інформації про:
- кінцевого вигодоодержувача юридичної особи, у тому числі кінцевого вигодоодержувача її засновника, якщо засновник – юридична особа;
- структуру власності засновників – юридичних осіб (крім політичних партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокатських об’єднань, торгово-промислових палат, державних органів, органів місцевого самоврядування та їх асоціацій), яка дає можливість встановити фізичних осіб – власників істотної участі цих юридичних осіб.
Крім того, вищезазначена інформація включається засновником (засновниками) або уповноваженою ними особою до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи.
Пункт 2 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1701-VII передбачає, що юридичні особи, зареєстровані до набрання чинності цим Законом, подають державному реєстратору відомості про свого кінцевого вигодоодержувача (вигодоодержувачів), у тому числі кінцевого вигодоодержувача (вигодоодержувачів) їх засновника, якщо засновник – юридична особа, упродовж шести місяців з дня набрання чинності цим Законом.
Законом України від 12 лютого 2015 року № 198-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення діяльності Національного антикорупційного бюро України та Національного агентства з питань запобігання корупції» до Закону № 755-IV внесено зміни, відповідно до яких у тексті цього Закону слова «кінцевий вигодоодержувач» в усіх відмінках і числах змінено словами «кінцевий бенефіціарний власник (контролер)» у відповідному відмінку і числі.
Відповідно до статті 1 Закону № 755-IV термін «кінцевий бенефіціарний власник (контролер)» вживається у значенні, наведеному в Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Обсяг інформації, що має міститись в Єдиному державному реєстрі про кінцевого бенефіціарного власника (контролера), встановлено частиною другою статті 17 Закону № 755-IV.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону № 755-IV відомості про юридичну особу або фізичну особу-підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
У зв’язку із наведеним слід звернути увагу, що відповідно до частини першої статті 3 Закону № 755-IV дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб-підприємців.
Частина друга цієї норми містить застереження про можливість встановлення законом особливостей державної реєстрації об’єднань громадян ( у тому числі професійних спілок, організацій роботодавців, їх об’єднань), політичних партій, державних органів та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ ( у тому числі кредитних спілок), бірж, інших установ та організацій.
Особливості реєстрації громадських об’єднань визначені Законом України від 22 березня 2012 року № 4572-VI «Про громадські об’єднання» (далі Закон - № 4572-VI).
Проте Закон № 4572-VI не встановлює порядок внесення відомостей про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) громадського об’єднання або місцевого осередку всеукраїнської (міжнародної) громадської організації зі статусом юридичної особи (далі - громадське об’єднання зі статусом юридичної особи), у тому числі кінцевого бенефіціарного власника (контролера) його засновника, якщо засновник – юридична особа.
У зв’язку із цим, до законодавчого врегулювання зазначених правовідносин при розгляді документів щодо внесення відомостей про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) громадського об’єднання зі статусом юридичної особи, у тому числі кінцевого бенефіціарного власника (контролера) його засновника, якщо засновник – юридична особа, необхідно керуватися статтею 14 Закону № 4572-VI.
Так, з метою виконання пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1701-VII до уповноваженого органу з питань реєстрації громадських об’єднань за місцезнаходженням громадського об’єднання зі статусом юридичної особи подаються (надсилаються) такі документи:
- заява довільної форми;
- реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державні реєстрі (Форма 4).
Крім того, Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» статтю 23 Закону № 4572-VI доповнено частиною сьомою, яка передбачає, що громадські об’єднання зобов’язані:
1) зберігати правоустановчі документи, документи, в яких міститься інформація про діяльність, яка здійснена відповідно до мети (цілей) та завдань; зберігати і регулярно оновлювати інформацію, достатню для ідентифікації згідно з вимогами закону кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) громадського об’єднання, а також надавати її державному реєстратору у випадках та в обсязі, передбачених законом. Ця інформація не може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом;
2) готувати річні фінансові звіти із зазначенням детального аналізу доходів і витрат;
3) здійснювати заходи контролю, щоб забезпечити зарахування і витрачання повністю всіх коштів у спосіб, що узгоджується з цілями та завданнями заявленої діяльності громадського об’єднання;
4) забезпечити ведення обліку та зберігання не менше п’яти років усіх необхідних облікових документів стосовно внутрішніх та міжнародних операцій, а також інформації, зазначеної у пунктах 1 і 2 цієї частини, і надавати її компетентним державним органам на відповідний запит, а також в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до частини четвертої статі 53 Закону № 755-IV особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, які подаються державному реєстратору, завідомо неправдивих відомостей, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.
Відповідно до частини п’ятої статті 166-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення неподання юридичною особою державному реєстратору передбаченої Законом № 755-IV інформації про кінцевого бенефіціарного власника (контролера)юридичної особи тягне за собою накладення на керівника юридичної особи або особу уповноважену діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Сектор державної реєстрації
юридичних осіб та
фізичних осіб-підприємців
Солонянського районного
управління юстиції