четвер, 16 квітня 2015 р.

Оптимізація системи органів юстиції

Оптимізація системи органів юстиціїМіністерство юстиції України розпочало реформу системи органів юстиції.        Реформування та оптимізація органів юстиції буде здійснюватися поетапно.
       Головні причини реформування системи органів юстиції: дублюючі функції в структурі органів юстиції; бюрократія; побутова корупція; відсутність мотивації у держслужбовців через низьку заробітну плату; неефективна організаційна структура головних управлінь юстиції; велика кількість керівників відносна загальної кількості співробітників (1 керівник – 9 працівників); низька ефективність роботи органів юстиції; подвійне підпорядкування; дефіцит кваліфікованих кадрів.
        Відповідно до п. 1. Постанови Кабінету Міністрів України від 21.01.2015 № 17 «Питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції», ліквідовано Державну реєстраційну службу та Державну виконавчу службу, покладено на Міністерство юстиції завдання і функції з реалізації державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), з питань державної реєстрації актів цивільного стану, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, договорів комерційної концесії (субконцесії), з питань реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади м. Києва, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб’єктів інформаційної діяльності.
        Міністерство юстиції є правонаступником Державної реєстраційної служби та Державної виконавчої служби, що ліквідуються, в частині реалізації державної політики у сферах, зазначених у пункті 1 цієї постанови.
        Ліквідація Державної реєстраційної служби та Державної виконавчої служби є першими кроком реформи, перехідним етапом у реформуванні інституту виконавчої та реєстраційної служби в Україні.
        Ліквідація цих служб дасть простим громадянам спрощення системи, відсутність черг та хабарів, якісний сервіс надання послуг, додаткову допомогу людям. Частина функцій служб буде передана Міністерству юстиції України, місцевим органам влади та приватним суб’єктам. Тобто кошти, вилучені за надання послуг, будуть надходити до місцевих бюджетів. Держава буде здійснювати контроль за наданням послуг місцевими органами влади. Дані громадян та майновий реєстр буде належати державі. Завдяки змінам до Бюджетного кодексу України, податки будуть залишаться на місцях, тобто місцеві органи отримають додатковий фінансовий ресурс.
        Відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 30.01.2015 № 115/5 перейменовані головні управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі на головні територіальні управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі.
         При Міністерстві юстиції створено Кадрову комісію, яка буде реалізовувати у життя нову прозору та якісну кадрову політику з відбору чесних, професійних працівників. Нова кадрова політика Міністерства юстиції України забезпечить добір кваліфікованих кадрів. Формування нових кадрів триватиме впродовж 5 місяців і буде максимально відкритим та публічним. До складу Кадрової комісії входять співробітники Міністерства юстиції України, представники міжнародних та громадських організацій, голова комісії – заступник Міністра юстиції Гія Гецадзе.
        Міністерство юстиції має на меті запровадження змішаної системи виконання рішень судів із залученням приватних виконавців. Інститут приватних виконавців суддівських рішень спростить і поліпшить роботу у напрямку виконання рішень судів, скоротить витрати на виконавчу систему. Також забезпечить нові робочі місця для бажаючих працювати приватними виконавцями. Громадяни матимуть змогу обирати де обслуговуватися у приватного чи державного виконавця.
     Стосовно роботи реєстраційної служби, то тепер можливо буде оскаржити дії реєстраторів безпосередньо в самій реєстраційній службі, без звернення до суду.
      Після ліквідації Державної виконавчої служби та Державної реєстраційної служби керівникам головних територіальних управлінь будуть надані два заступники з напрямків реєстраційної та виконавчої служб.
        Незабаром буде проведено реформування системи доступу до професії нотаріуса та запроваджено анонімне тестування. Буде створено електронний нотаріальний архів.
      Також відбулося скорочення центрального апарату Міністерства юстиції на 20% і територіальних органів юстиції на 10%. Згодом буде проведено скорочення підрозділів системи юстиції, з 45 залишиться 25 підрозділів, зменшиться кількість керівників, відбудеться укріплення підрозділів.
         Буде запроваджена система винагород для державних виконавців та державних реєстраторів за надання публічних послуг.
         Міністерство юстиції буде жорстко реагувати на факти корупції. При системних проявах корупції відповідальність буде спільна, тобто нести її будуть як керівник так і співробітники, з наслідками звільнення та зміни керівництва.